اسمارت بیت رک (smart Bitrack)

همگام با رشد و توسعه تجهیزات و سرویس‌های مختلف مراکز داده، اطلاعات و داده‌های مهم، در فضایی کاملا مطمئن با رعایت کردن استانداردهای لازم، نگهداری و ارائه می‌شوند. به همین ترتیب، فراهم آوردن سرویس‌های کاربردی با دسترسی بالا برای مراکز داده بسیار حائز اهمیت است.
درهمین راستا گروه فنی و مهندسی کارنو، محصولی کاربردی به منظور هوشمندسازی رک جهت کنترل و مانیتورینگ آن تولید نموده است.
اسمارت بیت رک

سیستم کنترل و مانیتورینگ رک اسمارت بیت رک (Smart BitRack)

سیستم کنترل و مانیتورینگ اسمارت بیت رک، راه­ حلی یکپارچه و پیشرفته برای گزارش­‌گیری و پایش پارامترهای مختلف رک و همچنین شرایط محیطی فضاهای کوچک (با کنترل حداکثر دو رک) مانند: کنترل دما و رطوبت، کنترل نشتی آب، کنترل سیستم دزدگیر، کنترل اعلام حریق و … است.

در ادامه توضیح خواهیم داد این سیستم به چه نحوی عمل می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوشمند سازی میتوانید با کارشناسان گروه فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید.

09128715525

اسمارت بیت رک

کاربرد اسمارت بیت‌رک (Smart BitRack)

Smart BitRack به صورت 24 ساعته شرایط محیطی یک را بررسی و کنترل و ثبت و گزارش‌گیری می‌نماید و با توجه به اینکه کلیه تجهیزات و پارامترهای رک تحت کنترل است، در صورت مشاهده هرگونه شرایط غیر استاندارد و نامناسب مثل خارج شدن دما یا رطوبت رک از حد مجاز تعیین شده، نشتی آب، اعلام حریق و… با ارسال آلارم هشدار، افراد مسئول از جمله مدیر و کاربران تعریف شده را از اتفاق با خبر می‌نماید و مسئولین مربوطه می‌توانند زمان بروز حادثه و قبل از تبدیل شدن آن به یک فاجعه، از تمامی وقایع آگاه شوند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
ارسال آلارم به چهار روش زیر توسط اسمارت بیت رک صورت می‌پذیرد:

  • نرم افزار
  • پیامک
  • تلفن کننده
  •  آژیر

ویژگی‌های اسمارت بیت رک :

  1. کنترل و مانیتورینگ دما و رطوبت موجود در رک (Set point)
  2. کنترل و مانیتورینگ دما و رطوبت پشت و جلو رک (Set point)
  3. کنترل و مانیتورینگ نقطه شبنم (Set point)
  4. کنترل و مانیتورینگ تشخیص نشت آب و مایعات
  5. کنترل و مانیتورینگ تشخیص دود داخل رک و داخل اتاق رک
  6. کنترل و مانیتورینگ سناریو دزدگیر
  7. کنترل و مانیتورینگ درب رک (باز و بسته)
  8. کنترل و مانیتورینگ سناریو اعلام حریق
  9. کنترل و مانیتورینگ پارامترهای الکتریکال (تشخیص قطع شدن برق شهر و UPS)
  10. کنترل و مانیتورینگ فن رک (on/off)
  11. کنترل و مانیتورینگ فن اگزاست (on/off)
  12. کنترل و مانیتورینگ دمپر (باز و بسته )
  13. کنترل و مانیتورینگ روشنایی محیط (on/off)
  14. کنترل و مانیتورینگ روشنایی رک (on/off)
  15. کنترل و مانیتورینگ سیستم سرمایش (سناریو پذیر)

 

قابلیت‌های اسمارت بیت رک (Smart BitRack) :

  1. دارای اندازه 19 اینچ، مطابق با استانداردهای کامپیوتری، مخابراتی و صوتی (رک‌مونت با ارتفاع 1 یونیت)
  2. قابلیت ثبت وقایع و رویدادها و گزارش‌گیری از آنها
  3. دارای پورت خروجی جهت اتصال به آژیر
  4. دارای پورت خروجی جهت ارسال فرمان Reset به پاورماژول‌های موجود در رک
  5. قابلیت ارسال آلارم هشدار به سه صورت: پیامک، آژیر خطر، تلفن کننده
  6. قابلیت مانیتورینگ و کنترل از طریق پنل لمسی قابل نصب در محیط
  7. قابلیت مانیتورینگ و کنترل از طریق نرم افزارهای سیستمی، تحت وب و موبایلی
  8. قابلیت کنترل از طریق سامانه پیامکی
  9. دارای نمایشگر دو ردیفه جهت نمایش پارامترهای داخلی دستگاه
  10. دارای ساعت و تاریخ داخلی (شمسی/میلادی)
  11. قابلیت اتصال به سیستم کنترل و مانیتورینگ محیطی (کارنو لاجیک)

معرفی بخش های مختلف اسمارت بیت رک (Smart BitRack):

1- کنترل و مانیتورینگ میزان دما و میزان رطوبت موجود در رک

این قابلیت به صورت set point بر روی دستگاه تنظیم می‌گردد که با توجه به نیاز پروژه و بر اساس استانداردها میزان دما و رطوبت بر روی دستگاه set می‌شود و این کاربر است که میزان کاهش یا افزایش دما و رطوبت را مشخص می‌کند که در چه درجه‌ای از دما و رطوبت، سنسور مربوطه فعال گردد و از طریق آلارم‌های هشدار به کاربر اطلاع‌رسانی گردد.
این سنسورها داخل سقف رک ها، جلو و پشت رک ها، داخل اتاق (با ابعاد کوچک)، داخل سقف کاذب، داخل کف کاذب و یا هر محیط دیگری که کاربر نیاز به بررسی و مانیتورینگ میزان دما و رطوبت دارد، نصب گردد.

2-قابلیت کنترل سرمایش به صورت سناریو پذیر یا تنظیم دستی (set point):

از طریق این قابلیت می‌توانیم میزان سرمایش محیط را کنترل کنیم که علاوه بر اینکه به طول عمر دستگاه‌های موجود در فضا کمک می‌کنیم در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌نماییم. یکی از عوامل کاهش طول عمر دستگاه ها عدم وجود دمای مناسب و استاندارد دستگاه ها است این به این معناست در صورتی که حتی دما کمتر (سردتر) از دمای مورد نیاز باشد، عمر مفید دستگاه ها نیز کوتاه تر می‌شود. لذا زمانی که صحبت از کنترل دما است منظور فقط افزایش دما نیست بلکه کاهش دما بیشتر از میزان مورد نظر نیز مساله ساز است. پس می‌بایست محیط های حساس سناریویی جهت حل این مسأله داشته باشند که ماژول کنترل و مانیتورینگ سرمایش این مهم را به شرح زیر انجام می‌دهد.
این سیستم به دو صورت سناریوپذیر و set point عمل می‌کند که در هر صورت کلیه موارد فوق (کاهش یا افزایش دما) را تحت کنترل و فرمان خود قرار می‌دهد. یکی از سناریو های پر کاربرد، سناریو چرخشی است به این صورت که در یک فاصله زمانی مشخصی که توسط مدیر تعریف گردیده است کولر روشن، خاموش می‌گردد و کولر دوم در مدار قرار می‌گیرد و سپس دوباره این چرخه ادامه دارد که این مسأله به طول عمر دستگاه های سرمایشی نیز کمک شایانی می‌کند و یک دستگاه به صورت دائم روشن نمی ماند.

و روش پرکاربرد دیگر روش set point است. به این صورت که دمای مورد نظر را بر روی دستگاه set می‌کنیم که در صورتی که به هر دلیلی دما افزایش یافت دستگاه دوم به صورت کمکی روشن گردد و به محض رسیدن به دمای مورد نظر خاموش گردد. این روش باعث می‎‌شود همیشه دمای استاندارد و متناسب با دمای مورد نیاز محیط داشته باشیم و همچنین در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌گردد.

3-مجهز به سنسور نشت آب و مایعات

سنسور تشخیص نشت آب این قابلیت را به شما می‌دهد که در صورتی که نشتی صورت پذیرفت قبل از وقوع هرگونه خرابی و یا حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن کاربر مطلع گردد تا نشتی آب را کنترل و رسیدگی نمایند.
این امکان از این طریق صورت می‌پذیرد که در هر فضایی که دستگاه و یا المانی نصب شده که امکان نشتی آب دارد (مانند دستگاه کولرگازی) با نصب یک سنسور در زیر دستگاه این مهم را چک و بررسی نماید که در صورت ایجاد نشتی به کاربر از طریق آلارم های هشدار اطلاع می‌دهد.
در دیگر فضاهایی که می‌توان از این سنسور استفاده نمود: زیر پنجره‌ها، سقف کاذب ،کف کاذب و هر فضایی که خروجی و یا ورودی آب دارد.

4- مجهز به سیستم سناریو اعلام حریق

از طریق این سناریو، این امکان به کاربر داده می‌شود که در صورتی که حریقی صورت بگیرد، آلارم هشدار جهت اعلام حریق به ایشان داده شود. لازم به تاکید است از طریق این سیستم هیچ‌گونه کنترل حریقی صورت نمی‌گیرد بلکه کنترل حریق می‌بایست از طریق دستگاه اطفاء حریق موجود در پروژه کنترل گردد.
(سیستم اعلام و اطفا حریق استاندارد، جزء الزامات یک دیتاسنتر و دیگر مراکز حساس است.)

5- قابلیت اتصال به سنسور دود:

از طریق این ماژول می‌توانیم در صورت وجود دود از طریق آلارم‌های هشدار مدیر و کاربران مربوطه را مطلع نماییم. این سنسورها می‌تواند در فضاهایی شامل: داخل رک، داخل محیط اتاق رک، کف کاذب، سقف کاذب نصب گردند.

6- .مانیتورینگ پارامترهای الکتریکال

دستگاه فوق این قابلیت را دارد که در صورتی که پارامترهای الکتریکال شامل خروجی برق UPS و ورودی برق شهر قطع شدن، تشخیص قطعی داشته باشد و مدیر و کاربران مربوطه را از طریق آلارم های هشدار مطلع نماید.

7- قابلیت مانیتورینگ و کنترل درب

از طریق این ماژول، امکان دسترسی به رک، قابل مانیتورینگ و کنترل بوده و این امکان برای مدیر فراهم می‌شود که از راه دور کنترل باز و بسته شدن درب رک را در دست داشته باشد.

8-مجهز به سیستم دزدگیر

این سناریو باعث می‌شود که از طریق سنسورهای تشخیص حرکتی که در محیط نصب می‌گردد، ورود و خروج کاربران کنترل و بررسی گردد و در صورتی که ورود و خروج غیر مجاز (که توسط مدیر تعریف گردیده است) صورت پذیرد به مدیر توسط آلارم های هشدار اعلام گردد و مدیر مربوطه می تواند از طریق گزارشات موجود در سیستم، ترددها را بررسی و چک نماید. و یا از راه دور سیستم دزدگیر را فعال و یا غیر فعال نماید.
دزدگیر می‌تواند سناریو پذیر باشد به این صورت که پس از فعال شدن تا 30 ثانیه به کاربر اجازه خروج از محیط را دهد تا از محیط خارج شود و پس از گذر این زمان، دزدگیر فعال می‌گردد.

9-کنترل و مانیتورینگ فن رک

در رک، کنترل فن ها به صورت دستی انجام می‌شود که از طریق این ماژول می‌توان فن موجود در رک را به صورت اتوماتیک خاموش و یا روشن نمود و همچنین مانیتورینگ کلی وضعیت فن ها از راه دور، توسط این سرویس میسر است.

10-کنترل فن اگزاست

از طریق این ماژول می‌توانیم در صورتی که فن اگزاست در محیط قرار گرفته باشد را نیز on/off نماییم.
فن اگزاست در محیط هایی که خروجی و ورودی هوا نداریم این قابلیت را به ما می دهد که هوای محیط را از وجود گرد و غبار و یا هر گونه آلودگی دیگر تخلیه نموده. و همانطور که می دانید وجود گرد و غبار و هرگونه آلودگی دیگر، باعث کاهش عمر دستگاه ها می‌شود لذا وجود فن اگزاست در محیط‌های حساس قابل اهمیت است.
و هم چنین در مواقع بحرانی و در صورتی که اطفایی صورت پذیرد و گاز مربوطه جهت خاموش نمودن آتش از کپسول تخلیه گردد، نیاز به این است که این گازها هر چه سریعتر از محیط خارج گردند، که این دریچه مسیری جهت خروج گازهای موجود در فضا است.
لازم به تاکید است گاز مورد استفاده در محیط‌های حساس می‌بایست گاز FM200 و حجم آن مطابق با استانداردها باشد زیرا این گاز غیر سمی و مانع از کشندگی و مسمومیت افراد حاضر در محیط می‌شود.

11- کنترل دمپر:

در صورتی که فن اگزاست در محیط اتاق سرور و هرگونه محیط حساس دیگری نصب شده باشد بهتر است در صورت خاموش بودن فن، دریچه اگزاست بسته باشد که آلودگی و گرد و غبار محیط خارج از طریق دریچه وارد محیط نگردد. در این صورت نیازمند وجود دمپر جهت کنترل دریچه هوا می‌باشیم که قبل از روشن نمودن فن اگزاست دریچه می‌بایست باز شود و بعد از گذر زمانی کوتاه فن اگزاست شروع به کار کند و پس از خاموش شدن فن اگزاست، دریچه مجددا با یک فاصله زمانی کوتاه (5 ثانیه ) بسته شود که کنترل دمپر، از طریق این ماژول امکان‌پذیر است.

12- قابلیت کنترل روشنایی محیط

از طریق این ماژول می توانیم روشنایی محیط را کنترل (خاموش/روشن) نماییم. در نظر داشته باشید که شدت نور (دیمر) توسط این ماژول صورت نمی‌پذیرد.

با توجه به اینکه مصرف انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در مرحله اول توسط این ماژول در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و در مرحله دوم در مواقع غیر ضروری، این امکان به مدیر داده می‌شود کنترل روشنایی و نظارت دقیق تری را از راه دور داشته باشند.

13- قابلیت کنترل روشنایی رک

از طریق این ماژول همانند کنترل روشنایی محیط، می‌توانیم روشنایی رک را کنترل (خاموش/روشن) نماییم.
با توجه به اینکه سیستم کنترل روشنایی داخل رک، به منظور مدیریت و بهره وری در مصرف انرژی در نظر گرفته شده است، با استفاده از این ماژول، در ساعات غیر ضروری، روشنایی داخل رک به صورت اتوماتیک و همچنین از راه دور قابل کنترل است.

14-قابلیت گزارش دهی

کلیه اتفاقات و رویدادهایی که در رک رخ می‌دهد توسط سیستم اسمارت بیت‌رک ثبت و ذخیره می‌گردد لذا مدیر می‌تواند به صورت کامل از کلیه وقایع رک، گزارش گیری نماید و مطلع گردد و در صورت مشاهده هر-گونه خلل، موضوع را بررسی و رفع نماید.

15- ماژول اتصال به آژیر

در صورت نیاز به اتصال هر قسمت از سیستم اسمارت بیت رک به آژیر، ضمن اینکه قابلیت اتصال ماژول مربوطه به آژیر می‌بایست وجود داشته باشد، این امکان قابل پیاده سازی است در این صورت آلارم هشدار از طریق آژیر نیز اطلاع داده شود.
محل نصب آژیرها معمولا در محیط اتاق ناک و کاربران و همچنین نگهبانی مجموعه است.

16- نمایش کنترل و مانیتورینگ از طریق برنامه های اسمارت بیت رک:

الف) قابلیت کنترل و مانیتورینگ از طریق پنل لمسی
یکی از روش‌های نمایش کنترل و مانیتورینگ سیستم هوشمند اسمارت بیت رک پنل لمسی HMI است که این پنل معمولا 7 اینچ است و امکان سفارش در ابعاد بالاتر نیز وجود دارد. در این روش نمایش محدودیت تعداد برای کاربر وجود ندارد و مدیر می تواند با نصب پنل لمسی در نزدیک ترین و مناسب ترین محل قابل دسترسی، کنترل و مانیتورینگ رک را داشته باشد.
ب) قابلیت کنترل و مانیتورینگ از طریق سامانه پیامکی
در این روش نیاز به در اختیار گذاشتن یک عدد سیم کارت از طرف مجموعه به ما است که این شماره در سیستم اسمارت بیت رک جهت ارسال پیامک و تلفن کننده ثبت می‌گردد. که در این پنل تعداد حداکثر 10 مخاطب قابل تعریف است که در صورت بروز هرگونه اتفاق، پیغام هشدار به کابران تعریف شده ارسال گردد
پ) قابلیت کنترل و مانیتورینگ از طریق نرم افزار سیستمی
در این روش نرم افزار طراحی شده بر روی سیستم کامپیوتری نصب می‌گردد که از طریق سیستم می‌توانید کنترل و مانیتورینگ رک را داشته باشید. که در این روش نیازمند وجود اینترنت است.
ت) قابلیت کنترل و مانیتورینگ از طریق وب
در صورت داشتن IP استاتیک مدیر می‌تواند از طریق وب به سیستم اسمارت بیت رک دسترسی داشته باشد و کنترل و مانیتورینگ را از این طریق نیز داشته باشد.
س) قابلیت کنترل و مانیتورینگ از طریق نرم افزار موبایلی
این نرم افزار هم به صورت اندروید و هم به صورت IOS طراحی و تولید گردیده است که کاربرانی که مجاز به نصب نرم افزار بر روی تلفن همراهشان شده‌اند می‌توانند از این طریق کنترل و مانیتورینگ رک را در دست داشته باشند. که در این روش نیز نیازمند وجود اینترنت است.

 

کاربری و مدیریت آسان سیستم

آموزش رایگان برای کاربران سیستم در محل

پشتیبانی از نرم افزار و بروز رسانی آن به صورت قراردادی

خدمات پشتیبانی و نگهداری سخت افزاری به صورت قراردادی

دارای دفترچه راهنما و آموزش جهت کاربران سیستم

رابط کاربری آسان و کاربر پسند

قابلیت طراحی به صورت بومی

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوشمند سازی میتوانید با کارشناسان گروه فنی و مهندسی کارنو تماس بگیرید.

09128715525 

نصب سریع و آسان

امکان استقلال سیستم از دیگر دستگاه ها
امکان نصب و عدم تغییر در سیستم های کنترل موجود
توسعه پذیری و امکان گسترش کاربری دستگاه
امکان نصب سیستم بدون نیاز به توقف روال عادی کار
طراحی و پیاده سازی در سریع ترین زمان
نصب سریع توسط کارشناسان مربوطه