معرفی استاندارد های مرکز داده

استاندارد های data center

معرفی استاندارد های data center

Untitled-3

مقدمه:

استاندارد های data center یعنی در نظر قرار دادن تمام موارد پیش رو در طراحی و اجرای اتاق سرور و مرکز داده درست و اصولی. وقتی قرار است در مرکزی اتاق سرور یا دیتاسنتری ایجاد کنیم و تمام ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی را به آن وابسته کرده و تمامی اطلاعات سازمان خود را در آن محل ذخیره نماییم، باید همه احتمالات در طراحی این مرکز داده درنظر گرفته شده و اعمال گردد.

استاندارد TIA942 اتاق سرور بیشتر به مواردی همچون استاندارد فیزیکی و سیستم های موجود در یک اتاق سرور پرداخته است. با مطالعه این استاندارد به این نتیجه می رسیم که استاندارد TIA942 به تنهایی تمام نیازهای مرکز داده و استاندارد های data center را پوشش نخواهد داد، در این مرحله استاندارد ANSI / BICSI-002 اتاق سرور می تواند طراحی و اجرای اتاق سرور و مرکز داده را تکمیل نماید. استاندارد ANSI / BICSI-002  به اصول و قواعد کابل کشی اصولی و استاندارد در خصوص فیبر نوری – کابل های مسی و مقدار انرژی مورد نیاز یک مرکز داده می پردازد. برای طراحی و اجرای اتاق سرور و مرکز داده ی ایمن و بهینه طبق استاندارد های data center می بایست از ترکیب این دو استاندارد بین المللی استفاده نمود.

درصورتی که در طراحی و اجرای اتاق سرور و دیتاسنتر خود به صورت اصولی

و طبق استاندارد های data center نیاز به مشاوره دارید،

شرکت فنی و مهندسی فراز شبکه کارنو پاسخگوی شما خواهد بود.

استاندارد های data center چیست؟

در ابتدا تعریفی از استاندارد را بیان می کنیم. “استاندارد” سندی است که از ملزومات مهندسی و فنی برای فرایند ها و روش هایی که مورد پذیرش عموم قرار گرفته باشد، تشکیل شده است. استاندارد ها همچنین ممکن است به عنوان معیار های انتخاب، کاربرد و یا طراحی مواد اولیه ایجاد شوند.  هدف از ایجاد یک استاندارد تضمین سطح پایین تریت دامنه کارائی است. استاندارد های محلی، استاندارد هایی هستند که از روی استاندارد های مادر اما بر اساس شرایط و اقلیم خاص بومی سازی می شود.

استاندارد های data center  از ترکیب دو استاندارد tia942 و استاندارد BICSI تشکیل شده است که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد:

تاریخچه استاندارد tia942

در سال ۱۹۸۵ CCIA از انجمن EIA خواست که تهیه استاندارد های لازم برای کابل کشی مخابرات را بر عهده گیرد. EIA  این وظیفه را پذیرفت و پروژه به کارگروه مهندسی TR42 که قبلا TR 41.8 نامیده می شد، واگذار گردید. در سال ۱۹۸۸ بخش مخابرات EIA (به ویژه کارگروه های TR و FO) به انجمن TIA تحت سرپرستی شورای فنی TIA تبدیل شد.  در عین حال که TIA یک شرکت مستقل است فعالیت های تولید استاندارد را از طریق EIA مدیریت می کند. کارگروه TIA TR 42  دارای کارگروه های فرعی زیادی است که فعالیت اصلی آن استاندارد سازی زیر ساخت مخابراتی است.  استانداردهای TIA/EIA که زیر ساخت کابل کشی مخابرات را کنترل می کنند، توسط موسسه ANSI تهیه شده اند.

در آوریل ۲۰۰۵، TIA  استاندارد tia942 را برای مرکز داده منتشر کرد. این استاندارد بر اساس Cabling است. اما کلیه موارد مورد لحاظ در مرکز داده را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی شامل می شود.

دانلود استاندارد tia942 نسخه A که در آگوست سال ۲۰۱۲ منتشر شده از لینک زیر:

ANSI-EIA-TIA-942-2005 Telecommunications Infrastructure Standard for Data Centers_www.farazit.com.pdf

در لینک زیر مقاله ای به زبان فارسی برای آشنایی با استاندارد TIA942 قرار داده شده است:

standard_TIA-942_www.farazit.com.pdf

تاریخچه استاندارد BICSI:

پیش از تشکیل BICSI، گروه کوچکی که از شرکت های مخابراتی متفاوتی تشکیل شده بودند، سالی یک بار دور هم جمع می­شدند تا در مورد مسائل حل نشده و یافتن راه های بهتری برای پیش برد کار خود، مشورت کنند. یکی از اولین آن ها، هری فیستر، از شرکت General Telephone Company of Florida پیشنهاد تشکیل گروه مشاور صنعتی را داد و با کمک لری رومینگ، از دپارتان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فلوریدای جنوبی (USF) در تامپا، اولین کنفرانس خود به نام Tampa BICs Conferance را در ژانویه ۱۹۷۳ برگزار کرد.

در ادامه این همکاری، در سال ۱۹۷۷، BICSI با نام شرکت Building Industry Consulting Service International, Inc. ثبت شد. در کنفرانس ژانویه ۱۹۸۰، مکان اداری این سازمان با همکاری دانشگاه فلوریدای جنوبی راه اندازی شد. هم اکنون، سازمان مرکزی این گروه، در تامپای فلوریدا بوده و بیش از ۱۰۰ کشور عضو دارد.

دانلود استاندارد BICSI که جزء استاندارد های data center بوده و در طراحی واجرای اتاق سرور و مرکز داده استفاده می شود:

BICSI_002_14_www.farazit.com.pdf