با ارتقای دیتاسنتر از رقبای خود پیشی بگیرید!

فناوری دیتاسنتر ها به صورت مداوم در حال به‌روزرسانی هستند. بنابراین ارتقای دیتاسنتر و سخت افزار ها ممکن است کمتر از هزینه های ناشی از عدم ارتقا باشد. با این حال عدم ارتقا و به‌روزرسانی دیتاسنتر در دراز مدت امکان بروز هزینه های بیشتری را در جریان فرسودگی و یا قدیمی شدن تجیزات دیتاسنتر اعمال میکند.

مدیران IT باید در زمینه فناوری هایی که در افزایش سطح کارآمدی دیتاسنترها تاثیرگذار است در راستای استفاده از فناوری‌های نو ظهور و تاثیر عوامل خارجی بر هزینه های کسب و کار به‌روز باشند. دانستن این موضوع که فناوری ها و تجهیزات نو ظهور چگونه بر دیتاسنتر تاثیر میگذارد در اقدامات و تصمیم گیری های موثر سازمان در مورد ارتقای دیتاسنتر تاثیرگذار خواهد بود. مدیریت مرکز داده و ارتقا آن مستلزم انتخاب سنجیده جهت افزایش بهره‌وری انرژی و سیستم ها خواهد بود .

به چه صورت دیتاسنتر را ارتقا دهیم

ارتقا سطح زیرساخت دیتاسنتر شبیه به بازسازی ساختمان است و نیاز به مشاوره، برنامه ریزی و تیم اجرایی قوی دارد تا از آسیب های احتمالی به زیرساخت قبلی جلوگیری به عمل آید قبل از شروع به اعمال تغییر در مرکز داده مدیر بخش IT باید چندین موضوع مهم را مورد تحلیل قرار دهد که مهمترین آن انجام کار بدون ایجاد اختلال در عملیات است.

روش‌های ارتقای دیتاسنتر ها

دیتاسنترها شریان های حیاتی هر سازمان هستند و نگهداری و به‌روز کردن آنها تا حد امکان به صرفه جویی در بخشی از هزینه های یک سازمان کمک میکند، در زیر به یکسری اقدامات موثر جهت ارتقا کارایی دیتاسنتر ها پرداخته می‌شود.

– ارتقا کارایی با شیوه صحیح معماری

ساختار فیزیکی دیتاسنترها و نوع قرارگیری تجهیزات دو عامل مهم بر افزایش کارایی دیتاسنترها هستند. نقص های فنی در طراحی فضا میتوانند بازده انرژی را کاهش دهند و از عملکرد مفید آن جلوگیری به عمل آورد و از دغدغه هایی مانند مسائل گرمایشی جلوگیری کرد.

– ارتقا کارایی با حذف داده های غیر ضروری

حجم اطلاعات و انتقال آنها در جهان با سرعت فزاینده ای رو به رشد است. تمامی این اطلاعات باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند و در کنار بخشی از اطلاعاتی که مفید و ضروری هستند، بخش اعظمی از آنها برای آنالیز مناسب نیستند و فضای ذخیره سازی را اشغال می کند. عدم حل این مساله هزینه بر میشود، به طور کلی داده های استفاده نشده باید دسته بندی شود تا باعث آزاد سازی فضای سخت افزاری شده و پردازش داده های ضروری مورد استفاده قرار بگیرد. این امر میتواند به کاهش بار کاری سرورها در دیتاسنترها کمک کند و در نتیجه عمر سخت افزار ها را افزایش دهد.

ارتقا کارایی با استفاده از DCIM ها

در دیتاسنترهای مدرن  استفاده از DCIM ها به عنوان راه حلی در جهت مدیریت زیر ساخت مراکز داده راهکاری هوشمندانه است.این ابزارها بینش بیدرنگی در مورد اطلاعات سیستم ها در دیتا سنترها مانند: ترافیک شبکه، خنک کننده ها، میزان برق مصرفی و موارد دیگر ارائه میدهد. بدون دریافت بازخورد عملکرد از DCIM  ها کنترل خدمات دیتاسنتر امکان پذیر نیست، زیرا هر مشکلی فارغ از بزرگی و یا کوچک بودن آن ممکن است غیر قابل پیش بینی باشد و تا زماینکه دچار مساله جدی نشود متوجه آن نخواهید شد. بسیاری از سازمان ها تمایل دارند که تا جای ممکن داده های حیاتی را در محل امنی نگهداری کنند.

– ارتقا کارایی با خنک سازی تجهیزات

به طور کلی تمامی کامپیوترها در اثر گرم شدن دچار نقص میشوند. باتوجه به اینکه ابزارها و کامپیوترها در داخل قفسه رک پیکره بندی میشوند، اگر به اندازه کافی خنک نشده باشند و دمای آنها تحت کنترل نباشد گرمای حاصل از فعالیت ابزارها و تجهیزات موجب بروز نقص می‌شود از اینرو با ارتقا سیستم های کولینگ در دیتاسنتر و ایجاد اطمینان از وجود تهویه مطبوع و خنک سازی سرورها با استفاده از دستگاه های مدرنی که هوای گرم را بازیافت و پس از خنک سازی آن را مجدد به دیتاسنتر پمپ میکند در راستای جلوگیری از صرف هزینه های گزاف، سناریویی است که میتوان جهت ارتقا سطح دیتاسنتر و جلوگیری از بروز مشکل در این فضا در نظر گرفت.

ارتقای دیتاسنتر

به‌روز رسانی سخت افزارها

حفظ سطح عملکرد زیرساخت دیتاسنترها برای ادامه فعالیت درست آنها بسیار مهم است. هر دیوایس در دیتاسنتر از سرورها تا خنک کننده ها و سیستم های اعلان و اطفا، واحدهای توزیع برق و منابع تغذیه دارای انقضا معینی هستند از این رو نگهداری این تجیهزات و ابزارها هزینه بر است و با توجه به بروزرسانی و مدرن شدن تجهیزات، استفاده و اجرای روش های مدرن سازی و ارتقای دیتاسنتر ها به شما در جهت جایگزینی مناسب قبل از بروز حوادث جدیتر و هزینه های بالا کمک میکند.

نکات مهم برای ارتقای دیتاسنتر ها

با توجه به نوع فعالیت شرکتتان و عملکرد اصلی آن از داشتن مشخصات و آمار عملکرد فعلی خود در جهت بررسی کیفیت کارآیی مطمئن شوید. در زیر به بررسی یکسری نکات حائز اهمیت در جهت ارتقا سخت افزاری دیتاسنتر ها پرداخته میشود:

– نیازهای اساسی بیزینس و کاربران را ایجاد و به‌روز رسانی کنید

سیستم های فعلی و خواسته هایی که از کسب و کار و کاربران برآورده میکند را بررسی کنید. مثلا: ممکن است آنها به ابزارهای مکمل، هایپروایزر مجازی سازی، ذخیره سازی اسناد، سیستم های هشدار دهنده و غیره جهت عملکرد بهتر و امن تر نیاز داشته باشند.

– بررسی گزینه های جایگزین

بررسی کنید که آیا راه حل های جایگزین برای افزایش سطح عملکرد و کاهش هزینه ها میتوانند جایگزین ارتقا ساده تمام تجهیزات و سخت افزارها باشند یا خیر.

– توجه به کارایی و عملکرد

هدف اصلی از جایگزین نمودن سخت افزاری سرور (باتوجه به اتمام عمر مفید آن) بهبود کارآیی و عملکرد است و این مهم با انگیزه تمایل به بهینه سازی و ارتقا آنچه موجود است ایجاد می‌شود که خود یک هدف مهم برای انجام این کار، توانایی ارتقا و بهبود سطح منابع است.

– هزینه های زیر ساختی را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن هزینه های زیر ساخت و صرفه جویی های ایجاد شده در ارتقای دیتاسنتر میتواند نقش مهمی در بهبود شرایط ایجاد کند. استفاده از فناوری های جدید میتواند بازده انرژی بیشتری داشته باشد، به تعمیرات کمتری نیاز داشته باشد و حتی فضای کمتری را اشغال نماید و اینها فقط بخشی از مخارج اولیه است. زمانیکه هزینه ها و سرمایه گذاری ها را محاسبه میکنید به سرعت متوجه خواهید شد که چقدر توجه و دقت در خرید جدید اهمیت دارد.

– از ابزارها و سرورهای قدیمی استفاده کنید

اگر تمایل ندارید دیگر از تجهیزات قدیمی استفاده کنید الزاما نباید همه آنها را دور بریزید زیرا امکان استفاده مجدد از این سرورهای قدیمی برای مقاصد دیگر به شما در تکمیل و ارتقا تجهیزات دیتاسنتر یاری میرساند و به عبارت دیگر در این زمینه رویکردی مکمل دارد فقط توجه داشته باشید ابتدا هارد دیسک ها را کاملا ایمن پاک کرده باشید.

– در نظر گرفتن هزینه های نیروی کار

در  محاسبه هزینه ها، زمان پرسنل بخش IT  را در پروژه نظر بگیرید به طور مثال اگر تکمیل پروژه چهار هفته زمان نیاز دارد هر شخص به مدت چهار هفته حقوق می گیرد و این بدان معناست که آنها برای چهار هفته کمیسیون دریافت نمی کنند و این امر میتواند برنحوه عملکرد مجموعه تاثیرگذار باشد. از طرفی باید در نظر داشته باشید چقدر زمان لازم است تا کارکنان با صرف زمان کمتر برای عیب یابی و کمک به سیستم های قدیمی که دچار مشکلات عملکردی یا عملیاتی هستند نتیجه گیری کنند.

– تمرکز بر روی سرورهای مستقل

در پردازش لزوما داشتن سرورهای بیشتر ارجح نیست چرا که وجود تعداد زیادی از سرور های کمکی در جهت عملکردهای حیاتی کمتر موجب قطع سرویس میشوند در نتیجه ابتدا سرورهای مستقل را جایگزین نمایید و سپس به کلاسترها یا گروه های اضافی بروید مخصوصا چنانچه احتمال وقوع فرسودگی های مکانیکی وجود دارد.

ارتقای دیتاسنتر ها بدون ایجاد قطعی کار سختی است از این رو برای متخصصان فناوری اطلاعات (IT) اهمیت دارد که در پروژه ارتقا عملیات استاندارد سازی را در نظر داشته باشند، استفاده از یک چک لیست مفید بسیار ضروری است. در نهایت با آگاهی به مزایای ارتقا دیتاسنترها از جمله: افزایش پایداری، افزایش بهره وری و عملکرد، کاهش هزینه ها، ارائه اطلاعات بهتر، استاندارد سازی و افزایش امنیت میتوان به بهبود عملکرد و کارایی سازمانها کمک کرد. شرکت فنی و مهندسی کارنو به عنوان تولید کننده تجیزات هوشمند سازی اتاق سرور، مشاور و مجری دیتاسنترها آماده ارائه مدرن ترین تجیهزات اتاق سرور با به روز ترین متدهای اجرا و ارائه خدمات صادقانه به مجموعه محترم شما می باشد.