آشنایی با دیتاسنتر سبز

دیتاسنتر سبز

دیتاسنتر سبز چیست؟ اگر با دیتاسنتر سبز آشنایی ندارید با واحد تحقیق و توسعه کارنو همراه شوید تا با مزیت های این مرکز داده آشنا گردید.

امروزه اغلب افراد با مراکزداده آشنایی دارند و بیشتر سازمان ها، ارگان و شرکت ها از مراکز داده برخوردار هستند و به نگهداری اطلاعات و داده های خود در آن مکان می پردازند.

تا به امروز شرکت فنی و مهندسی کارنو اطلاعات بی شماری در مورد  مراکز داده میزان اهمیت آن ارائه داده است. اکنون قصد داریم در مورد انرژی های تجدید پذیر که می توانند مصرف انرژی در مرکزداده را کاهش دهند مطالبی را ارائه دهیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید و در انتها ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده ی خود آگاه سازید.

دیتاسنتر سبز چیست؟

دیتاسنتر یا مرکز داده ای که برای تامین انرژی خود از منابع تجدید پذیر و فناوری های کم مصرف استفاده نماید تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری کرده و هزینه های برق مصرفی مرکز داده را کاهش دهد را به عنوان دیتاسنتر سبز خواهیم شناخت.

به عبارتی نحوه ی طراحی و ساخت دیتاسنتر سبز به گونه ای می باشد که جدیدترین استراتژی و تکنولوژی ها را در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف برق مراکز داده مورد استفاده قرار می دهد.

این مراکز داده از فناوری های جدید و کارآمد بهره می برند.

اتاق سرور,انرژی های تجدید پذیر,دیتاسنتر سبز,

چرا در مراکز داده از انرژی های تجدید پذیر استفاده می گردد؟

ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا دیتاسنترها از منابع تجدید پذیر استفاده می نمایند؟ در پاسخ باید بگوییم که راه اندازی دیتاسنتر سبز در ابتدا هزینه های زیادی را در بر خواهد گرفت؛ اما در دراز مدت نحوه ی عملیات و نگهداری دیتاسنتر موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.

زمانی که دیتاسنتر سبزی راه اندازی شود، سبب خواهد شد که از تکنولوژی مجازی سازی استفاده گردد؛ بدین معنا که از سرورهای مجازی به جای سرورها فیزیکی استفاده خواهد شد؛ در نتیجه این موضوع موجب کاهش مصرف برق در مراکز داده مورد نظر خواهد شد.

در حال حاضر می توان گفت به طور میانگین میزان برق مصرفی مجموع دیتاسنترها در جهان حدود 3 تا 5 درصد می باشد.

همچنین میزان کربنی که یک دیتاسنتر تولید می کند چیزی بین 3 تا 130 میلیون کیلوگرم گاز co2 است. البته لازم به ذکر است که این اعداد در حال تغییر هستند و به طور تقریبی در این مقاله آورده شده اند.

در نتیجه یکی از بهترین روش هایی که می توان با آن میزان برق مصرفی در دیتاسنترها و همچنین میزان کربن تولید شده از آن را کاهش داد، استفاده از انرژی تجدید پذیر خواهد بود.

ویژگی های دیتاسنتر سبز:

دیتاسنتر سبز از ویژگی ها و مزیت هایی برخوردار است که در این قسمت به آن می پردازیم:

  • به حداقل رساندن فضای اضافی در دیتاسنتر، به عنوان مثال: محیط اتاق سرور را با توجه به تعداد رک ها در نظر گرفته تا فضای اضافه تری ایجاد نشود، زیرا فضای اضافی یکی از دلایلی است که باعث مصرف انرژی خواهد شد.
  • حداقل استفاده از مصالح ساختمانی در دیتاسنتر، مشهود است که اگر در طراحی اتاق سرور از محیط کمتری استفاده شود، پس برای ساخت آن نیز از مصالح کمتری استفاده خواهد شد.
  • استفاده از تجهیزاتی که قابلیت بازیافت را دارند، همانند استفاده از کف کاذب هایی که از جنس گالوانیزه و آلومینیوم هستند و قابلیت بازیافت را دارند.
  • استفاده از فناوری های جایگزین همانند: فتوولتائیک، پمپ های حرارتی و خنک کننده های تبخیری
  • استفاده از خودروهای هیبریدی یا الکتریکی در محوطه ی دیتاسنتر

رک,مراکز داده,منابع تجدید پذیر,

شرکت هایی که از انرژی های تجدید پذیر استفاده می نمایند:

در حال حاضر  تعدادی از شرکت ها وجود دارند که برای تامین انرژی مرکز داده ی خود از انرژی های تجدید پذیر استفاده می نمایند. می توان گفت در آینده ی نه چندان دور سازمان ها، ارگان ها و شرکت های زیادی برای کاهش هزینه ها و حفاظت از محیط زیست از روش های نوین جهت راه اندازی و طراحی مراکز داده ی خود بهره خواهند گرفت.

شرکت های بزرگ در زمینه تکنولوژی نیز به صورت روزانه با میزان درخواست برای سیستم های ابری مواجه می شوند و این میزان درخواست در حال افزایش است. همین امر موجب ساخت و ساز بیش از پیش دیتاسنترها شده است.

همانطور که گفته شد به دلایل فواید استفاده از انرژی تجدید پذیر، شرکت های بزرگ و پیشرفته همچون: اپل، گوگل، مایکروسافت و غیره، از جمله شرکت هایی می باشند که تصمیم گرفته اند از انرژی تجدید پذیر استفاده نمایند.

البته این شرکت ها هر ساله می کوشند تا سهم انرژی تجدید پذیر خود را افزایش دهند.

اثربخشی مصرف برق

همانطور که در قبل تر اشاره شد، بهتر است طراحی و راه اندازی مراکز داده به گونه ای پیش رود که دیتاسنترها برق مصرفی خود را از منابع تجدید پذیر تامین نمایند. بر همین اساس در سال 2007، PDU اختراع شد و توانست دستورالعمل های جدیدی را برای اندازه گیری مراکز داده پیشنهاد دهد.

فرمول PDU به شرح زیر می باشد:

PUE= (total facility energy / IT equipment energy) = 1 + (non IT facility energy / IT equipment energy)

PDU، مشخص می کند که یک مرکز داده به چه میزان انرژی اضافی ای جهت نگهداری تجهیزات IT  نیاز دارد. بهترین PUE یک مرکز داده می تواند 1 باشد: یک موقعیت ایده آل و بدون استفاده از انرژی اضافی. هنگامی که PUE معرفی شد، مطالعات نشان داد که میانگین PUE صنعت بین 2.5 و 3 است. در مطالعات اخیر، میانگین PUE با استفاده از این چارچوب به حدود 1.7 کاهش یافت.

اگرچه PUE برای اندازه گیری بهره وری انرژی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در مورد قابلیت اطمینان آن همچنان جای بحث وجود دارد.

اتاق سرور,انرژی های تجدید پذیر,دیتاسنتر سبز,

جمع بندی

در انتها می توان گفت که در آینده تعداد مراکزداده نسبت به امروز بیشتر خواهد شد؛ در نتیجه بهتر است برای حفاظت از محیط زیست، عملکرد بهتر مراکز داده و کاهش میزان برق مصرفی از انرژی های تجدید پذیر استفاده نمود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مناسب بوده باشد. در آینده در مورد دیتاسنترهای سبز اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.