4 اشتباه متداول در خنک سازی مرکز داده

در این مقاله قصد داریم که درمورد اشتباهات متداولی که احتمال دارد در مراکز داده رخ دهد و روش های جلوگیری از آن ها صحبت نماییم.

همانطور که می دانید بسیاری از مراکز داده همچنان با مشکلات خنک سازی مرکز داده روبرو هستند که این مشکلات باعث هد درفت انرژی می شود و همچنین باعث خواهد شد تا دستگاه های خنک کننده از ظرفیت کامل خود استفاده نکنند. هدف نهایی برای اپراتورهای مرکز داده این است که به بهترین نحو این مسئله را کنترل کنند و زیرساخت بهتری برای تاسیسات فراهم آورند..

در این مقاله برخی از رایج ترین اشتباهات خنک کننده که اپراتورهای مرکز داده مرتکب می شوند و اینکه چگونه می توان از آنها در آینده جلوگیری نمود، آورده شده است. پس با واحد تحقیق و توسعه کارنو همراه باشید تا با چگونگی جلوگیری از این اشتباهات آشنا شوید.

 اجازه دهید هوای سرد به بیرون نشت کند

در یک محیط کف مرتفع، شکستن هوای سرد از پلنوم زیر کف کاذب و ستون های پشتیبانی یا سایر فضاهای مجاور در مراکز داده امری رایج است. در صورت عدم رسیدگی، این اتلاف هوای تصفیه شده باعث افزایش هزینه های انرژی و کاهش ظرفیت سیستم خنک کننده خواهد شد. شما می توانید با بازرسی محیط و ستون های نگهدارنده در زیر کف کاذب و مهر و موم هر سوراخ که ممکن است در آنجا پیدا کنید، از نقض هوای سرد جلوگیری نمایید. بازرسی و آب بندی نشتی هوای سرد نیز مهم است و باید فضای خالی رک را مهر و موم شده نگه دارید تا جریان مناسب هوا حفظ شود. برخی از رک ها به گونه ای طراحی نشده اند که فضای بین ریل های نصب شده و اضلاع را از بین ببرند، این بدان معنی است که شما به راحتی می توانید آن دهانه ها و سایر دهانه های بالقوه زیر رک را آب بندی کنید.

چیدمان صحیح رک ها

قرار دادن قفسه ها در یک پیکربندی راهرو گرم و سرد از اهمیت زیادی برخوردار است. چیدمان صحیح رک ها امکان انتقال دقیق هوای مطبوع به تجهیزات IT را فراهم خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که قرارگیری رک ها از جلو به عقب به خنک سازی کمکی نمی کند.

خالی گذاشتن فضای بین رک ها بسیارمهم است و در چیدمان باید این نکته را رعایت نمود. در صورت رعایت نکردن، این امر می تواند باعث عدم تعادل جریان هوا شود و مشکلات گوناگون دیگری را به وجود آورد. از جمله گردش مجدد هوای خروجی به راهرو سرد یا از دست دادن هوای سرد. عدم تعادل جریان هوا همچنین می تواند منجر به خنک شدن بیش از حد شود که باعث اتلاف زیادی از انرژی خواهد شد. در نتیجه برای کمک جریان هوا در مراکز داده، حتما ارزیابی خنک کننده مراکز را در نظر بگیرید.

اگر به دنبال راه حل های خنک کننده مرکز داده هستید باید بدانید که حداکثر 80٪ از کل مراکز داده از سیستم های مهار راهرو گرم و یا سرد استفاده می کنند تا دمای مناسب سرورها را حفظ نمایند و به کاهش مصرف انرژی کمک شود.

مدیریت کردن خنک کننده ها برای عملیات مراکز داده از ضرورت زیادی برخوردار است. برای مدیریت کردن مراکز داده باید به چالش ها توجه کرد. دانستن برخی از متداول ترین مسائلی که احتمال دارد با آن ها روبرو شوید به شما کمک می کند تا از عملکرد بهتر مراکز داده اطمینان حاصل نمایید.

Phantom Leaks

این ها بیشتر نتیجه نشتی هوای سرد بوده و کاملاً رایج می باشد. با ورود هوای گرم یا مرطوب به قسمت های تأسیسات، در محیط IT مراکز اطلاعات می توانند منجر به کاهش فشار زیادی شوند. شما می توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان متخصص مشورت نمایید.

تایل های آسیب دیده

تایل هایی که آسیب دیده اند یا سوراخ دارند باعث کاهش ظرفیت خنک کننده می شوند. اگر سیستم شما سطح دمای هوا را کمتر از حد معمول نشان می دهد، این نشانه بدی است. و می توان این مسئله را به عنوان وضعیت خطر اعلام کرد. پس باید برای رفع چنین مشکلی با متخصصان کاردان مشورت نمایید.

خنک سازی مرکز داده,دیتاسنتر,رک,

مشکلات آب بندی رک

اگر رک های شما مهر و موم ضعیفی دارند، این امر منجر به مشکلات خنک کننده در تأسیسات خواهد شد. بنابراین برای بررسی رک ها از نظر باز بودن و نشت احتمالی درزگیری باید اقدامات لازم را انجام دهید.

کنترل های غیر کالیبره شده

سنسورهای کالیبراسیون نشده نیز می توانند منجر به ایجاد مشکل شوند. اگر سنسورها به درستی کار نمی کنند، این امر می تواند موجب به هم ریختگی کنترل رطوبت شود، و عملکرد خنک کننده تأسیسات را دوباره در معرض خطر قرار دهد. بررسی سنسورهای خود برای کالیبراسیون هر شش ماه یا موارد دیگر یکی از راه های جلوگیری از مشکلات رطوبت است.

ماشین های خیلی زیاد

اگر ماشین آلات زیادی برای خنک نگه داشتن امکانات شما نیاز به کار دارند، این کار مفید نخواهد بود. دلیل این امر این است که شما باید نگران نحوه خنک نگه داشتن ماشین ها نیز باشید. ماشین ها گرمای زیادی تولید می کنند و این امر منجر به مشکلات خنک سازی بیشتری نیز خواهد شد. یکی از کارآمدترین روش ها یافتن سیستم های خنک کننده ای است که به شما امکان می دهد با تجهیزات کمتری کارهای بیشتری را انجام دهید.

فضاهای خالی

همانطور که گفته شد فضاهای خالی تعادل جریان هوا را به خطر می اندازند، در نتیجه باید این فضاهای خالی را از بین برد تا گردش هوا و عملکرد خنک کننده بهتر در تاسیسات شما تضمین شود. شما می توانید با یک برنامه ریزی خوب به نتایج خنک کننده بهتری دست یابید.

 

گروه فنی و مهندسی کارنو می تواند در راه اندازی و استاندارد سازی دیتاسنتر به شما کمک نماید.

اگر برای پروژه ی خود قصد راه اندازی دیتاسنتر را دارید می توانید با پشتیبانان کارنو در تماس باشید و تمامی سوالات و ابهامات خود را از ما بپرسید.