عرضه و تقاضای دیتاسنتر ها

تقاضای دیتاسنتر ها

در این مقاله مطالبی در مورد عرضه و تقاضای دیتاسنترها مطرح شده است. امیدواریم که از خواندن محتوای پیش رو لذت ببرید.

در حال حاضر می توان این ادعا را مطرح نمود که اکنون نسبت به گذشته، فروشنده و ارائه دهنده های بیشتری برای مکان دیتاسنتر ها وجود دارند. تحقیق در زمینه دیتاسنترها افزایش یافته و تقاضای خرید زمین برای ساخت و ساز و توسعه ی آن ها بالا رفته است؛ در نتیجه سرمایه گذاران زیادی به راه اندازی دیتاسنتر و فروش و اجاره ی آن روی آورده اند.

در حال حاضر مشکلاتی برای عرضه و تقاضا در دیتاسنترها وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

عرضه و تقاضا برای دیتاسنترها

از نظر سرمایه گذاران، تامین تقاضای دیتاسنترها به وجود معیارهایی وابسته است، از جمله:

  • اعتبار و ارزش
  • پیش قراردادی قوی
  • مشتریان
  • خرده فروشی گسترده برای فروش خدمات

اما در حال حاضراین معیارها برای سرمایه گذاران فراهم نیست.

بیاید اینطور بررسی کنیم، چرا مالکین دیتاسنتر ها باید یک ملک که جریان نقدی زیادی را ایجاد می کند و دارای قرارداد است را به سرمایه گذاران بفروشند؟

البته این بدان معنا نیست که دیتاسنتری برای فروش وجود ندارد. منظور ما این است، اغلب صاحبان دیتاسنتر تمایلی به فروش دیتاسنتر خود ندارند و تعداد محدودی به انجام این کار رضایت می دهند.

بعضی از دیتاسنترها در اوایل دهه 1990 و بعضی دیگر در دهه 2000 ساخته شده اند. بعضی از آن ها برای مکان خرده فروشی خدمات دیتاسنتر مورد استفاده قرار می گیرند و تعدادی دیگر با هدف دیتاسنترهای شرکتی ساخته می شوند.  تقریبا در تمام موارد، دیتاسنتر هایی که برای فروش قرار گرفته اند، 100%  فضای خالی، طرح اجاره ای و قابلیت خدمات ابری را دارند.

برخی دیگر از دیتاسنترهایی که در طرح فروش هستند، برای دریافت خدمات به صورت خرده فروشی مشتریان مختلفی دارند. اما معمولا این دیتاسنتر ها از نوعی نیستند که سرمایه گذاران شرکتی، تمایلی برای خرید آن ها داشته باشند. این سرمایه گذاران معمولا به دنبال عملیاتی هستند که نتیجه ی حاصل از آن: دستیابی به جریان نقدی قابل پیش بینی ای باشد. اصطلاحا هزینه اجاره و اعتبار ارزش نیز برای این سرمایه گذاران اهمیت بسیار زیادی دارد.

دیتاسنتر,دیتاسنتر ها,دیتاسنترهای قدیمی,

سختی فروش مراکز داده قدیمی

دیتاسنترهای قدیمی به علت اینکه از استانداردهای فعلی برخوردار نیستند، سخت تر به فروش می روند.

به عنوان مثال:

کمتر از 500 کیلووات از برق کلی دیتاسنتر ها، امروزه بر اساس محیط های رقابتی فعلی قابل قبول نیستند. به علاوه، HVAC مجموعه فن آوری‌های مربوط به گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع پیش بینی شده نیز قادر نخواهد بود نیازهای مشتریان را با تراکم بالا تامین نماید. یکی از عوامل دیگر نیز نیازهای حاشیه ای می باشد. بله درست خواندید نیاز های حاشیه ای. دیتاسنترهایی که به تازگی ساخته شده اند، تمام ویژگی ها و نیازهای مشتریان خرده فروشی و مشتریان عمده را فراهم می کنند – مانند فضای دفتری، اتاق های کنفرانس، اتاق های استراحت با سقف بلند، نواحی ذخیره سازی، قسمت های بارگیری و غیره. البته سیستم های امنیتی، سیستم های نظارت بر پرسنل و سیستم های کنترل نیز اهمیت بسیار زیادی دارند.

استفاده از سیستم ابری، باعث تغییر بازار شده است

سیستم های ابری یکی دیگر از عواملی هستند که در فروش تاثیر دارند. سیستم های فیزیکی برای زیر ساخت های IT در حال کاهش هستند و بار کاری سیستم های IT در حال انتقال به سیستم های ابری می باشند. در حال حاضر تغییراتی که در تکنولوژی رخ می دهد، باعث تغییر بازار شده است.

شرکت ها و کسب و کارهای مختلف از خدمات ابری به صورت گسترده استفاده می کنند. آن ها در حال تغییر دادن شرایط و استفاده از خدمات ابری برای بار کاری IT خود هستند. این سیستم های ابری می توانند عمومی، شخصی یا ترکیبی باشند. حتی این سیستم ها قابلیت شرایط کاربردی چند ابری را دارند.

در آینده قرار است فعالان بسیار بزرگی مانند: AWS، مایکروسافت، گوگل کلود، IBM کلود، اراکل، علی بابا و غیره وارد این بازار شوند.

به نظر شما تغییراتی که در تکنولوژی رخ می دهد قابل درک است؟ در صورتی که مشتریان شرکتی و کسب و کار ها قرار باشد بار کاری IT خود را به سیستم های ابری انتقال دهند، ارائه دهندگان خدمات ابری (CSP) نیازمند فضای بیشتری برای دیتاسنتر هستند تا امکان پشتیبانی از این بار کاری را داشته باشند.

CSP ها نیز می توانند دیتاسنتر های اختصاصی خود را داشته باشند، اما آن ها در ابتدا از دیتاسنتر های مشترک استفاده می کنند تا زمانی که نیاز و حجم کاری شان به جایی برسد که از نظر اقتصادی ساخت یک دیتاسنتر نسبت به اجاره آن صرفه بیشتری داشته باشد.

خرده فروشی مشترک مسیر رشد خود را ادامه میدهد

مشتریان شرکتی و کسب و کار ها در حال تلاش برای ساختن تاسیسات مشترک ابری خود هستند و ترجیح میدهند که از خدمات دهندگان ابری استفاده نمایند.

درواقع همیشه نیاز به سرور های فیزیکی مبتنی بر بار کاری و مجوز های نرم افزاری وجود دارد.

البته باید این اخطار را برای کسانی که نگران هزینه سرویس های ابری هستند ارائه کنیم.

ارائه دهندگان دیتاسنترها، همانند کسب و کارهای منفرد یا شرکت های خصوصی با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی و نیروی کاری خدمات گسترده ای را ارائه می دهند.

در نتیجه احتمالا این گرایش در آینده نیز ادامه پیدا می کند. این شرکت ها در حال گسترش و قدرتمند تر شدن هستند. آن ها روش هایی را پیدا می کنند تا بتوانند کارایی عملیاتی خود را افزایش دهند و هزینه خدمات را کمتر کنند. به نظر شما در 5 سال آینده شرایط دیتاسنتر ها به چه صورتی خواهد بود؟

رایانش لبه,زیر ساخت های IT,سیستم های ابری,

تکنولوژی های آینده

تکنولوژی های آینده باعث خواهند شد که نیاز مشترک به دیتاسنتر ها شکل بگیرد. یکی از این تکنولوژی ها با نام رایانش لبه شناخته می شود. مفهوم اصلی رایانش این است دیتاسنترهایی به صورت متمرکز و منطقه ای راه اندازی می شوند. دیتاسنترهای کوچک تر و منطقه ای، می توانند به عنوان یک پل در ارتباط بین کاربر نهایی و مراکز بزرگ دیتاسنتر عمل نمایند.

استفاده گسترده از رایانش لبه احتمالا در 5 تا 10 سال آینده رخ خواهد داد.

در واقع این روش رایانشی هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است، اما با ابتکارات فناوری پیش رو مانند نسل 5 اینترنت، اینترنت اشیا (IoT)، وسایل نقلیه تمام اتومات (خودران) و هوش مصنوعی (AI) قطعا این تکنولوژی نیز خیلی سریع توسعه پیدا می کند. این روش چنین هدفی را به همراه دارد که وظایف IT را به کاربر نهایی نزدیک تر کند.

دیتاسنتر,دیتاسنتر ها,دیتاسنترهای قدیمی,

در انتهای این مقاله می توان چنین نتیجه ای گرفت که شرایط بازار برای خرید و فروش دیتاسنتر های کوچک و قدیمی مناسب نمی باشد و مقدار هزینه ی مورد نیاز برای تقویت و عملیات بر روی این دیتاسنتر ها بسیار بالا خواهد بود.

امیدواریم که این محتوا مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

شما می توانید در قسمت نظرات، ما را از پیشنهادات، انتقادات و نظرات ارزشمند خود اگاه سازید.

واحد تحقیق و توسعه کارنو، در مقالات آینده اخبار جدیدتری را در زمینه ی دیتاسنتر برای شما گردآوری می نماید.